Voor een succesvolle elektrificatie van de logistieke sector is het van belang dat elektrische trucks op voldoende plekken kunnen worden opgeladen. Dat zal grotendeels op de thuisbasis en op bestemming zijn maar ondernemers moeten ook de zekerheid hebben dat hun e-trucks ook onderweg snel kunnen bijladen. Om in die behoefte te voorzien, krijgt Nederland een openbaar logistiek laadnetwerk. Dat heeft staatssecretaris Vivianne Heijnen van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, bekend gemaakt in haar onlangs verschenen Kamerbrief. In het project Logistiek Laden (Lola) werken ministerie en ElaadNL aan de realisatie van voldoende laadinfra voor de logistiek.
Deze week verscheen een kamerbrief van staatssecretaris Vivianne Heijnen (Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat) waarin ze haar plannen voor de komende jaren voor de realisatie van laadinfrastructuur voor vrachtwagens beschrijft. Deze brief is een belangrijk ijkpunt voor de strategie van de overheid in de komende jaren om de ontwikkeling van de vloot in gelijke tred te laten lopen met de ontwikkeling van de benodigde laadinfrastructuur. Dit is in lijn met de Europese wetgeving AFIR (Alternative Fuels Infrastructure Regulation) die voorschrijft dat er in 2030 een target is van 360kW laadvermogen per 60 kilometer.