Nederland krijgt een openbaar laadnetwerk voor onderweg opladen elektrische trucks

Voor een succesvolle elektrificatie van de logistieke sector is het van belang dat elektrische trucks op voldoende plekken kunnen worden opgeladen. Dat zal grotendeels op de thuisbasis en op bestemming zijn maar ondernemers moeten ook de zekerheid hebben dat hun e-trucks ook onderweg snel kunnen bijladen. Om in die behoefte te voorzien, krijgt Nederland een openbaar logistiek laadnetwerk. Dat heeft staatssecretaris Vivianne Heijnen van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, bekend gemaakt in haar onlangs verschenen Kamerbrief. In het project Logistiek Laden (Lola) werken ministerie en ElaadNL aan de realisatie van voldoende laadinfra voor de logistiek.

Deze week verscheen een kamerbrief van staatssecretaris Vivianne Heijnen (Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat) waarin ze haar plannen voor de komende jaren voor de realisatie van laadinfrastructuur voor vrachtwagens beschrijft. Deze brief is een belangrijk ijkpunt voor de strategie van de overheid in de komende jaren om de ontwikkeling van de vloot in gelijke tred te laten lopen met de ontwikkeling van de benodigde laadinfrastructuur. Dit is in lijn met de Europese wetgeving AFIR (Alternative Fuels Infrastructure Regulation) die voorschrijft dat er in 2030 een target is van 360kW laadvermogen per 60 kilometer.

Download hier de kamerbrief.

Groeiende behoefte aan laadinfrastructuur

De beschreven ambities op het gebied van elektrische logistiek zijn groot. Vanaf 2025 gelden er al Zero Emissie Zones in grote steden, vanaf 2040 moeten alle nieuw verkochte vrachtwagens uitstootvrij zijn en vanaf 2050 moet al het wegtransport emissieloos zijn. Het aantal e-trucks wordt in 2025 geschat op 1000 en groeit in 5 jaar tot 16.000. Uitgangspunt van de Staatssecretaris is dat laadinfrastructuur altijd goed geregeld is. Om dit te realiseren is de samenwerking tussen netbeheerders, overheden en bedrijfsleven essentieel.

Landelijk dekkend laadinfra netwerk voor de logistiek

De staatssecretaris schrijft in haar brief dat een landelijk dekkend netwerk voor logistieke laadinfra cruciaal is om de kip-ei discussie over elektrische voertuigen en laadpunten te doorbreken. Hierbij is een landelijk dekkend laadinfra netwerk voor de logistiek nodig. En daarin is het opladen onderweg een onmisbare schakel. Met het openbaar logistiek laadnetwerk zet Nederland een belangrijke stap richting een groenere toekomst, waarin we de CO2-uitstoot verminderen en de luchtkwaliteit verbeteren. Bovendien geeft dit netwerk ondernemers de zekerheid dat ze ook onderweg altijd snel hun vrachtwagens kunnen bijladen.

LoLa (Logistiek Laden) richt zich op de opschaling naar een landelijk dekkende en publiek toegankelijke snellaadnetwerk voor de logistiek. Naast LoLa worden onder andere ook de initiatieven ‘stopcontact op land’ en het Living Lab Heavy Duty genoemd in de brief als belangrijke initiatieven om de ambitieuze plannen te realiseren. Deze plannen zijn met name gefocust op het vergaren van kennis. Kennis- en innovatiecentrum ElaadNL is hierbij namens de netbeheerders nauw betrokken.

Duurzame inpassing van elektrische mobiliteit

LoLa is niet het enige project waarin de overheid nauw samenwerkt met ElaadNL. Elaad werkt namelijk als kennis- en innovatiecentrum samen met de overheid, kennisinstellingen en fabrikanten van laadpalen en voertuigen. In al deze projecten staat het duurzaam inpassen van elektrische mobiliteit op het elektriciteitsnet centraal. Zo doet ElaadNL namens de netbeheerders bijvoorbeeld onderzoek naar de gevolgen van de toename van elektrische auto’s in woonwijken, slimme laadalgoritmes en de voordelen van laadpleinen voor logistiek en personenauto’s. Hiervoor heeft Elaad onder andere een actieve bijdrage aan de kennisagenda in de Werkgroep Logistiek van de Nationale Agenda laadinfrastructuur (NAL). Daarnaast test ElaadNL in het Testlab in Arnhem grote en kleine elektrische voertuigen en innovatieve laadoplossingen.

Download hier de kamerbrief.